دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

نکاتی مهم در رابط با مو

مو از جمله عواملی است که درروابط اجتماعی افراد بسیار موثر است تا جائیکه موجب قضاوت و پیش داوریهایی نسبت به دیگران می شود. به همین دلیل پاکیزگی و خوش حالتی آن بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  تاکنون مواد بسیاری جهت تمیزی پوست سر و مو ساخته و روانه بازار شده اند اما شامپو ها متداولترین مواد جهت شستشوی موها می باشند.

در شامپوها از موادی به نام  “سورفاکتانت” به عنوان “دترجنت” استفاده می شود که ضمن قدرت پاک کنندگی بالا عوارض کمتری نسبت به شوینده های قدیمی تر مانند صابون دارد.

در عین حال در شامپوها علاوه بر دترجنت ها، از مواد مفید و مغذی برای پوست و فولیکول مو و همچنین حالت دهنده ها و نرم‎کننده‎ها استفاده می شود. حتی از شامپوها برای درمان و رفع برخی مشکلات و بیماریهای پوستی نیز استفاده می شود.

مو در نگاه کلی

سطح بدن انسان مانند سایر پستانداران از مو پوشیده شده و حدود پنج میلیون فولیکول در تمام بدن وجود دارد. در پوست سر تراکم موها بیشتر است و حدود صد هزار تار مو در پوست سر وجود دارد که تحت تاثیر عوامل وراثتی و محیطی تغییر می کند.

ساختمان مو شباهت زیادی به لایه شاخی پوست دارد. مو از تکثیر تعدادی از سلولها که در کف فولیکول قرار دارند بوجود می‎آید.

فولیکول مو یک ساختمان لوله ای شکل است که از واکنش متقابل سلول های اپیدرم بر درم  و با پیشرفت آنها به عمق درم ایجاد می شود.

قسمت انتهایی این ساختمان چماقی یا پیازی شکل است که به آن بالب (Bulb ) گفته می شود. بخشی از درم بنام درمال پاپیلا که در انتهای بالب قرار دارد مملو از عروق خونی بوده و تغذیه فولیکول را بر عهده دارد. “بالب” جایگاه سلولهای مولد مو است که قدرت تقسیم و ظرفیت قابل توجهی جهت تکثیر دارد.

هنگامی که آنها تقسیم می شوند سلولهای جدیدی بوجود می آیند که آن سلولها در ریشه‎ی مو بصورت عمودی و در یک ردیف قرار گرفته و بالا می روند در نتیجه مو بلند و بلندتر می شود. این سلولها در حین مهاجرت به سطح پوست همانند لایه شاخی پوست، اضمحلال یافته هسته خود را از دست داده و “کراتینیزه” می شوند.

در نتیجه قسمتی از مو که از سطح پوست بیرون می آیند و شفت یا ساقه‎ی مو نامیده می شود از سلولهای مرده و کراتین تشکیل شده است. لازم بذکر است نوع کراتین موجود در مو از نوع سخت بوده و با کراتین پوست تفاوت دارد.

خصوصیات مو تا حد بسیار زیادی متاثر از کراتین می باشد. علاوه بر کراتین که 85 درصد ساختمان مو را تشکیل می دهد مواد دیگری نیز در مو وجود دارد. از آن جمله می توان به آب˛ رنگدانه˛ عناصر معدنی مثل آهن˛ کلسیم˛ مس˛ منیزیم˛ منگنز و روی اشاره کرد.

– ساقه مو از سه قسمت تشکیل شده است :

* مدولا:

داخلی ترین لایه مو می باشد.

* کورتکس:

بخش میانی بوده و قسمت اعظم مو را تشکیل می دهد.

* کوتیکول:

خارجی ترین لایه می باشد که صافی˛ نرمی و درخشندگی مو به سلامت آن بستگی دارد. این لایه از یک ردیف سلول تشکیل شده که نحوه قرار گرفتن سلولهای کوتیکول نرمال و سالم مانند قرار گرفتن سفال های شیروانی می باشد. این لایه نسبتاً نفوذناپذیر است. موها با کوتیکول آسیب دیده ظاهری مات˛ بدحالت˛ خشن و زبر دارند.

– رشد مو 0/3 تا 0/5میلی متر در روز می باشد.

– دوره زندگی مو دارای سه مرحله است که عبارتند از:

* آناژن:

دراین دوره سلولهای زاینده مو تکثیر فعال دارند و طول مدت این مرحله مشخص کننده اندازه مو است.

* کاتاژن:

دراین دوره تکثیر سلولهای زاینده مو متوقف می شود.

* تلوژن:

درانتهای این دوره اتصال مو به غلافش سست می شود.

به هر فولیکول مو یک غده سباسه و یک ماهیچه متصل است. غدد سباسه سبوم ترشح می کنند که از منفذ فولیکول خارج می شود. سبوم از مواد مختلفی مانند کلسترول˛ اسیدهای چرب آزاد˛ تری گلیسیریدها و اسکوالن ساخته شده است. سبوم باعث نرمی پوست و مو شده و از خشکی پوست و تبخیر نامتعادل آب جلوگیری می کند. همچنین یک نوع عایق حرارتی در برابر سرما می باشد. کاهش یا افزایش  قابل توجه ترشح سبوم موجب بروز مشکلاتی برای سلامت مو و پوست سر می شود. ترشح سبوم در دوران بلوغ توسط آندروژن ها تحریک می شود و تا پیش از آن میزان سبوم پوست بسیار کم است.

انواع موی سر

الف) موهای معمولی:

این موها براق˛ درخشان˛ نرم˛ انعطاف پذیر و دارای چربی کمی هستند. روی این موها شوره دیده نمی شود و در پوست سر هم قرمزی و جوش وجود ندارد.

ب) موهای چرب:

تقریبا بیشتر مواقع آغشته به چربی هستند و روی هم انباشته می شوند و فقط چند ساعت بعداز استحمام وضعیت خوبی دارند . بسته به میزان چربی پوست سر˛ موها بهم چسبیده و براق می‎شوند و بعداز مدتی رسوبات چربی باعث مات شدن آنها می گردد. ممکن است روی پوست و سر شوره˛ قرمزی  جوش‎های خارش دار دیده شود.

ج) موهای خشک:

مات و کدر هستند. هنگام لمس کردن زبر˛ خشن و غیرقابل انعطاف می باشند و در هنگام برس زدن خوب حالت نمی گیرند. به راحتی شانه نمی شوند و بسیار شکننده هستند.

د) موهای ضعیف و نازک: حالت پذیری کمی دارند و بسیار حساس اند.

چگونگی هماهنگی مدل مو با چهره :

صورت های لوزی شکل ٬ مربعی و گرد با مدل موهای خاص ٬ زیباترمی شوند.آراستگی ظاهر و چهره از توصیه هایی  است که دردین ما به آن تاکید شده است ولی نباید جوانان دراین کارافراط کنند.

چه مدل مویی به چه کسی می آید ؟

در صورت های لوزی شکل که پیشانی هم کوچک باشد وناحیه چشم ها و استخوانهای گونه عریض تر وچانه باریک است باید مدل مویی را انتخاب کنید که استخوان گونه را باریک تر جلوه دهد وپهنای پیشانی وفک بیشتر به نظر برسد.

مدل پیشنهادی مو ٬ مدل های نا متقارن بهترین انتخاب است اگر فرق سر از بغل باز شود ٬ موها حتما باید چتری باشد و به کناره ها پیچ بخورد و بیشترین پرپشتی مو در ناحیه چانه باشد وبلندی موها تا میانه گردن بیاید.

صورت مربعی شکل :

درصورت مربعی شکل خط فک و پیشانی عریض است واستخوان گونه وچانه ٬ زاویه داروپهن است بنابراین دراین افراد باید مدل مو طوری انتخاب شود که صورت بلندتر وکشیده تر نشان داده شود.دراین مورد ٬ مدل موی متقارن بهترین است ٬ فرق از کنارباشد وبیشترین پرپشتی مو در ناحیه گیجگاه و فرق سر قرار گیرد.

صورت مستطیل شکل :

درصورت مستطیل شکل ٬ پهنای پیشانی ٬ چانه و گونه یکسان بوده و صورت لاغر و کشیده است . افرادی که صورتی به این شکل دارند باید سعی کنند فرم صورتشان کوتاه تر وپهن تر جلوه داده شود.دراین افراد مدل مو می تواند متقارن یا نامتقارن باشد وگذاشتن چتری اختیاری است اما باید بیشترین پرپشتی مو در کناره های سرباشد و قد موها کوتاه شود.

صورت مثلثی شکل :

درافرادی که صورت مثلثی شکل دارند پیشانی باریک ترین قسمت است و هرچه به سمت گونه ها و چانه می رویم صورت عریض ترمی شود .بهترین مدل مویی که می تواند دراین افراد پهنای پیشانی را زیاد و عرض چانه وگونه ها را کم کند این است که مو باید درناحیه گوش و بالاتر پرپشت بوده و به تدریج به سمت گردن و پشت گردن باریک ترشود.

صورت های بیضی شکل :

دراین افراد چانه کمی باریک تر از پیشانی است و استخوان گونه برجسته است که به خاطر تقارن و تناسب آن ٬ ایده آل ترین شکل صورت به حساب می آیدو هرنوع مدل مویی نیز برای این چهره ها مناسب است .

درافرادی که فرم صورت آنها به شکل گرد است ٬ طول وعرض صورت تقریبا برابر است وزوایای اندکی دارد.

برای این نوع صورت ها باید سعی شود صورت باریک تر وکشیده تر جلوه کند بنابراین انتخاب موهایی نامتقارن بهترین حالت ممکن استر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد