دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

درمانی برای کمک به از بین بردن عوارض جانبی متفورمین

متفورمین، یکی از داروهای خوراکی  کاهش دهنده  قند خون است که بیشتر بعنوان خط اول درمان دیابت تجویز می شود،  با این که  این دارو می تواند به کنترل دیابت کمک کند  ولی  عارضه های جانبی مثل  اسهال، سوزش سر دل، تهوع، درد شکم و نفخ می تواند مصرف این دارو را برای بیماران غیر قابل تحمل نماید. از آنجایی که بسیاری از بیماران از این عوارض رنج می برند ممکن است متفورمین را از آنچه پزشک تجویز کرده است، کمتر استفاده کنند و یا درمان با این دارو را کلا متوقف نمایند.

عوارض گوارشی متفورمین ممکن است به علت تغییر درمیکروبیوم روده، به خصوص تعداد باکتری های خوب و بد ایجاد شود.

پرفسور Heiman، معاون پژوهشی و مدیر علمی شرکت داروییMicroBiome می گوید: عوارض گوارشی متفورمین سبب قطع مصرف متفورمین در بسیاری از بیماران یا محدود نمودن دوز آن می گردد در حال حاضر تنها گزینه برای کاهش عوارض گوارشی این دارو، برنامه ی افزایش تدریجی دوز آن است، این مسئله در بسیاری از بیماران سبب تغییر نوع دارو به داروهای ضد دیابتی پر هزینه تر با مسائل ایمنی جدی ترمی گردد.

پرفسور جفری برتون از مرکز تحقیقات پزشکی پنینگتون در باتون روژ در لوئیزیانا و دکترHeiman  و همکارانش دریافتند رهایی از عوارض جانبی متفورمین با درمان خاصی به نام GIMM  یا  gastrointestinal microbiome modulatorامکان پذیر است. با این روش ممکن است عوارض جانبی متفورمین کاهش یافته و کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود یابد.

متخصصان شرکت دارویی بیومیکروبیوم می گویند:GIMM  درمانی تقریبا مشابه با یک پروبیوتیک است و باعث رشد باکتریهای مطلوب و کاهش رشد باکتری احتمالا منفی در روده می شود.همچنین به جای اسید لاکتیک، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کند، تحقیقات نشان می دهد تولید این اسیدهای چرب با زنجیره ی کوتاه تحمل متفورمین را برای بیماران آسانتر می کند.

این تحقیق بر روی 10 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 (هشت نفر از آنها زن بودند) که نشانه های عوارض جانبی متفورمین در آنها مشاهده می شد، انجام گردید. سن این افراد بین 29 تا 71 سال بود. به مدت دو هفته، به هر بیمار یا یک دوز 500 میلی گرمی از متفورمین همراه باGIMM یا همین دوز متفورمین همراه با دارونما داده شد. دو هفته بعد از اتمام مرحله ی اول، به کسانی که دارونما استفاده کرده بودند GIMM  داده شد و بالعکس.

برای ارزیابی علائم گوارشی بعد از هر مرحله  از آزمایش، پرسشنامه ای که از پرسشنامه ی سندرم روده تحریک پذیر اقتباس شده بود، توسط بیماران تکمیل گردید و اندازه گیری قند خون ناشتا با استفاده از گلوکومتر انجام شد.

metoformin1

محققان دریافتند که GIMMsبه طور قابل توجهی موجب کاهش عوارض گوارشی ناراحت کننده ی متفورمین شده و تحمل مصرف این دارو را برای بیماران افزایش می دهد. قند خون ناشتا نیز بطور قابل توجهی در افرادیکه ازGIMMو متفورمین استفاده کردند، کاهش یافته بود. تحمل بهتر متفورمین می تواند امکان مصرف دوزهای بالاتر این دارو را تحقق بخشد که به نوبه خود، به بهبود کنترل دیابت نوع 2 کمک می کند.

در حالی که این مطالعه دارای محدودیتهایی است اما نویسندگان در مورد یافته های خود خوش بین هستند.

نویسندگان این مطالعه می گویند: اطلاعات مشاهده شده در این کارآزمایی بالینی کوچک نشان می دهد که مدولاتور میکروبیوم روده یا GIMM  می تواند هم از عوارض گوارشی متفورمین بکاهد و هم به تنظیم قند خون بیماران کمک کند

منبع : diabetestma.org

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد