دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

برخی نکات در مورد شالازیون

شالازیون، تورمی کیستی در پلک میباشد که در اثر التهاب مزمن یکی از غده-های کوچک تولیدکننده چربی (غدد میبومین) که در پلک-های بالا و پایین قرار دارند به وجود می آید.

یک چشم‌پزشک درمان تورم غده‌های چربی پلک چشم در مراحل اولیه را کمپرس آب گرم دانست و گفت: درمان دیرهنگام این عارضه بسیار سخت و گاه جراحی است. هرمز شمس، چشم‌پزشک،  تصریح کرد: غده هایی که از تورم غده‌های ترشح کننده چربی در پلک ایجاد می‌شود را شالازیون می‌گویند و این غدد در بالا و پایین پلک در تعداد زیاد به وجود می‌آید که این غده‌ها دردناک، متورم و قرمز هستند.

وی افزود: مسیر خروجی این غده‌های چربی در برخی مواقع بر اثر عفونت و آلودگی بسته می‌شود در نتیجه مواد چربی در این غده‌ها جمع شده، عفونت می‌کنند. این غده‌ها برجسته و سفت می‌شوند. پلک باد می‌کند. ظاهر قشنگی نداشته، با دست قابل لمس است.

شمس تصریح کرد: این غده‌ها را در صورت اقدام سریع می‌توان با گرم کردن درمان کرد مانند گذاردن حوله گرم یا ریختن قطره آنتی بیوتیک تا عفونت نکند. اگر کمپرس آب گرم گذارده شود مشکل حل می‌شود در غیر این صورت؛ درمان نشدن سریع درمان به این راحتی نخواهد بود و ممکن است لازم شود تا با عمل جراحی این غده، مواد داخل آن را تخلیه کرد.

این چشم‌پزشک تأکید کرد: برخی افراد استعداد بروز این عارضه را دارند و در صورت درمان یک غده، غده‌های دیگر می‌توانند به این عارضه مبتلا شوند بنابراین بهتر است سلامت پلک را رعایت کنند تا کثیف نباشد و هر از گاه پلک را با شامپوی بچه بشویند.

وی خاطرنشان کرد: این عارضه در مبتلایان به بیماری قند بیش از دیگران روی می‌دهد. گاهی اوقات این غده به علت چربی جمع شده نیست بلکه علت یک تومور بدخیم است بنابراین باید تحت معاینه پزشک قرار گرفت و اگر خوب نشد باید درمان متفاوت و بررسی بیشتر صورت گیرد.

شمس گفت: ممکن است این بیماری در دو چشم خود را نشان دهد چرا که هر دو چشم دارای غدد فراوان چربی هستند و از روی اتفاق دو چشم درگیر شوند.

این چشم‌پزشک درباره شیوع این بیماری نیز گفت: این بیماری در تمام سنین شایع است اما در افراد مسن به علت رعایت بهداشت کمتر بیش از سایر افراد دیده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد