دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

معرفی و آشنایی با دارویی به نام سایمتیدین

اگر با مشکل معده مواجه هستید دکتر دارویی به نام سایمتیدین به شما معرفی میکند این دارو برای افرادی که دارای اسید معده زیاد می باشد استفاده می گردد.

سایمتیدین در سال‌های ۱۹۷۰ عرضه گردید. ترشح اسید معده و پپسین را کاهش می‌دهد. پپسین یک آنزیم است که به هضم پروتئین کمک می‌کند.با کاهش مقدار اسید و پپسین، زخم‌های معده و دوازدهه امکان بهبودی پیدا می‌کنند. سایمیتیدین در ازوفاژیت نیز مصری می‌شود که در این ناراحتی، محتویات اسید معده به داخل مری برمی‌‌گردد.درمان معمولاً ۴ تا ۸ هفته طول می‌کشد و اگر نشانه‌ها عود کند کمی دیگر بر مدت درمان می‌افزایند. سایمیتیدین بر کار برخی آنزیم‌های کبد، که عمل تجزیه بسیاری از داروها را بر عهده دارد، تأثیر می‌گذارد.بنابراین اگر بیمار داروهای دیگری نیز مصرف می‌کند، به‌ویژه داروهای ضد انعقاد و ضد تشنج که مقدارشان باید دقیقاً کنترل شود، باید سایمیتدین را با احتیاط مصرف نمائید. سایمیتیدین موجب بهبودی پوشش معده میشود و ممکن است نشانه‌های سرطان معده را از نظر پنهان کند و تشخیص را به تأخیر بیاندازد. معمولاً فقط هنگامی تجویز می‌شود که احتمال سرطان معده رد شده باشد.

اشکال دارو

قرص، مایع، آمپول.

مقدار و زمان مصرف

۱ تا ۴ نوبت در روز بعد از غذا و هنگام خواب.مقدار مصرف برای بزرگسالان: ۸۰۰ تا ۲۴۰۰ میلیگرم در روز.شروع تأثیر دارو: ظرف ۹۰ دقیقه.ادامه اثر دارو: ۲ تا ۶ ساعت.

توصیه غذائی

نگهداری از دارو: در محیط بسته، خشک، خنک و به‌دور از دسترسی اطفال و نور باشد.فراموش کردن نوبت دارو: داروی فراموش شده را مصرف نکنید. منتظر نوبت بعدی طبق برنامه تجویز شده باشید.متوقف کردن دارو: بدون مشورت با پزشک این دارو را قطع نکنید. زیرا نشانه‌های بیماری ممکن است عود کند.مصرف مقدار اضافی: سعی نکنید از این دارو بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف کنید.

تداخل داروئی

بنزودیازپین‌ ها: سایمیتیدین می‌تواند مقدار این داروها را در خون افزایش دهد و خطر عوارض جانبی را بالا ببرد.دارو های مسدد بتا: سایمیتیدین می‌تواند مقدار این داروها را در خون افزایش دهد.ضدانعقاد ها: سایمیتیدین می‌تواند اثر این داروها را بالا ببرد. لازم است مقدار ضدانعقادها نیز تنظیم شود.ضدتشنج‌ ها: سایمیتیدین می‌تواند مقدار این دارو را در خون بالا ببرد و لذا مقدار این سری از داروها باید تنظیم شود.تئوفیلین / آمینوفیلین: سایمیتیدین ممکن است مقدار این داروها را در خون بالا ببرد لذا باید مقدار مصرٿ کم شود.

نکات قابل توصیه

۱- ناراحتی‌های طولانی مدت کلیه یا کبد، مصرف دیگر داروها.

۲- برای خانم‌های باردار: بی‌ضرر بودن این دارو برای دوران حاملگی هنوز قطعی نیست.

۳- برای خانم‌های شیرده: دارو در شیر مادر نفوذ می‌کند اما به مقدار طبیعی بی‌ضرر است.

۴- برای اطفال و کودکان: از مقدار دارو کم کنید.

۵- برای سنین بالای ۶۰: اگر کلیه سالم باشد مساله‌ای نیست. در صورت ضعف کلیه باید مقدار دارو را کاهش داد.

۶- مصرف این دارو در حین رانندگی و کارهای دشوار: اگر با مصرف این دارو احساس سرگیجه و آشفتگی ذهنی می‌کنید از انجام اینگونه فعالیتها بپرهیزید.

عوارض جانبی

عوارض جانبی سایمیتیدین زیاد نیست، عوارض جانبی بیشتر به مقدار مصرف این دارو مربوط میشود که با قطع آن همیشه از بین می‌رود.

۱- نشانه‌ها – اسهال، شیوع به‌ندرت، موارد مشورت با پزشک حاد.

۲- نشانه‌ها – گیجی/آشفتگی ذهنی، شیوع به‌ندرت، موارد مشورت با پزشک همه موارد.

۳- نشانه‌ها- درد عضلات، شیوع به‌ندرت، موارد.

۴- نشانه‌ها- بزرگ شدن پستان در مردان، شیوع به‌ندرت، موارد مشورت با پزشک همه موارد.

۵- نشانه‌ها- ناتوانی جنسی، شیوع به‌ندرت، موارد مشورت با پزشک همه موارد.

۶- نشانه‌ها- جوش، شیوع به‌ندرت، موارد مشورت با پزشک همه موارد، شرائط ترک دارو.

هشدار

از مصرٿ الکل بپرهیزید.دوره‌های بیشتر از ۸ هفته معمولاً برای مصرف دارو تجویز نمی‌شود.

منبع:پورتال آسمونی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد