دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

علائم هشدار دهنده سرطان پستان

سرطان پستان، رشد و تکثیر غیر عادی سلول‌های بدخیم در بافت‌های مختلف سینه، مثل مجاری انتقال شیر، غدد تولید کننده شیر و بافت‌های غیر غده‌ای پستان است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، طبق محاسبات انستیتو ملی سرطان ایالات متحده آمریکا، از هر هشت زن یک نفر در زندگی خود مبتلا به سرطان پستان می‌شود.این سرطان در صورتی که به موقع تشخیص داده‌شود به راحتی قابل درمان است.

زنان مبتلا به سرطان پستان ممکن است علائم یا وضعیت های غیر طبیعی در پستان مشاهده نمایند.در اکثر زنان این علائم تا زمان تشخیص نمایان نمی گردد.

گاهی بعضی از علائم مشاهده شده درپستان ممکن است به دلیل سایر بیماریها بوده و ربطی به سرطان نداشته باشد.

اگر نشانه ای در پستان مشاهده کردید که موجب نگرانی شما می باشد به پزشک مراجعه نمایید.

● علل

علاوه بر زمینه ارثی که عامل ابتلا به انواع مختلف سرطان است، عوامل دیگری مانند سابقه ابتلا به سرطان سینه یا ایجاد هر نوع بافت غیرطبیعی دیگر درسینه می‌تواند در ایجاد این سرطان نقش داشته باشد.

هر اتفاقی که مواجهه زن با هورمون استروژن را زیاد کند مانند شروع قاعدگی قبل از ۱۳ سالگی، استفاده طولانی مدت از داروهای هورمونی، یائسگی دیررس (پس از ۵۱ سالگی) نیز از عوامل دخیل در ایجاد سرطان سینه است.

نازایی یا بارداری زن پس از ۳۵ سالگی هم می‌تواند به عنوان عامل ایجاد این بیماری برشمرده شود.

کم تحرکی و چاقی پس از یائسگی هم از عوامل مساعد کننده ابتلا به این بیماری هستند.

باید توجه داشت که وجود هر یک از این نشانه‌ها دلیل بروز این بیماری نیست بلکه فقط دلیلی برای توجه و دقت بیشتر است.

● عوامل خطرزا

- سن بالا

- سطح بالای فاکتور رشد شبه انسولینی در خون زنان قبل از یائسگی (insulinlike growth factor)

- سطح بالای استروژن در خون زنان قبل از یائسگی

- سابقه سرطان پستان در فامیل

- سابقهٔ قبلی ابتلا به سرطان سینه و یا برخی موارد غیر طبیعی دیگر در بافت سینه

● افزایش مواجهه زنان با هورمون استروژن که در شرایط زیر رخ می‌دهد:

- بروز اولین دورهٔ قاعدگی قبل از ۱۳ سالگی

- یائسگی بعد از ۵۱ سالگی

- استفاده از درمان جایگزینی هورمون با استروژن

- افرادی که در طول زندگی باردار نشده‌اند و یا اولین بارداری آنها بعد از ۳۰ سالگی بوده‌است.

- اضافه وزن و چاقی خصوصاً بعد از یائسگی

- مصرف الکل

- زندگی بی تحرک و فعالیت بدنی کم

● علائم هشدار دهنده سرطان پستان

تورم و وجود توده‌ سخت و غیرحساس با حدود نامشخص در پستان.

تغییرات نوک پستان شامل خشکی و اگزمای سر پستان که تداوم پیدا کرده و بهبود نیابد

فرورفتگی نوک پستان

انحراف و تغییر در سر پستان

ترشحات سر پستان بویژه ترشحات خونی

تغییرات در شکل و انحنای طبیعی و تقارن پستان

تورم گره های لنفاوی زیر بغل

سابقه قبلی سرطان در یک پستان

ورزش خطر ابتلا به بیماری سرطان سینه را کاهش می دهد

پژوهشگران علوم پزشکی در ایالات متحد امریکا می گویند نتایج تحقیقات نشان داده است که ورزش با تغییراتی که در سوخت و ساز هورمون ها ایجاد می کند ، خطر ابتلا به بیماری سرطان سینه را کاهش می دهد.

دکتر مایندی کروزر و همکارانش در بخش تغذیه دانشگاه مینه سوتا در سنت پل اعلام کردند در واقع ورزش با کنترل متابولیزم هورمون استروژن در زنان ، به کاهش خطر ابتلا به سرطان مهلک سینه کمک می کند.

یکی از قدرتمندترین و موثرترین ابزارها برای پیشگیری از ابتلا به سرطان ورزش است. همان‌طور که داشتن برنامه ورزشی منظم می‌تواند به حفظ وزن متعادل کمک کند، فشار خون را تنظیم نماید و نگرش به زندگی و روحیه افراد را بهبود بخشد، قادر است احتمال بروز و پیشرفت برخی از سرطان‌ها را نیز کاهش دهد.

دکتر کروزر اظهار کرد: در واقع ورزش ، بر روند سوخت و ساز این هورمون تاثیر می گذارد و تولید متابولیت های خوب را افزایش می دهد که این متابولیت های خوب به نوبه خود به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می کنند.

دکتر کروزر و همکارانش با بررسی سیصد و نود و یک زن ، چگونگی تاثیر ورزش را بر آنان بررسی کردند.

در مجموع ، از هر هشت زن در جهان یک نفر در طول عمر خود به سرطان سینه مبتلا می شود و از هر یک هزار زن بالاتر از چهل سال نیز سی نفر به این سرطان مبتلا می شوند ولی با انجام دادن ماموگرام می توان از بروز این خطر کاست.

به گفته محققان اگر زنانی که بین پنجاه تا هفتاد و پنج سال دارند به طور سالانه تحت ماموگرافی قرار بگیرند شمار مبتلایان به سرطان سینه از سی به بیست و سه نفر در هر هزار نفر کاهش می یابد.

سرطان سینه سالانه پانصد و نوزده هزار نفر را در جهان از پای در می آورد و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، میزان زنده ماندن بعد از ابتلا به این سرطان از هشتاد درصد در امریکا ،‌ سوئد و ژاپن تا چهل درصد در کشورهای فقیر متغیر است.

همچنین زنان ساکن کشورهای صنعتی در مقایسه با سایرین، ریسک ابتلای بالاتری دارند که البته کشور ژاپن در این میان یک استثناء است.

در این بیماری، تکثیر بدخیم سلول های اپی تلیالی پوشانندة مجاری روی می دهد.

مانند تمام بدخیمی های اپی تلیالی، میزان بروز سرطان سینه نیز با افزایش سن تدریجاً بالا می رود.

پیش از این نیز محققین اعلام کرده بودند که فعالیت بدنی منظم ممکن است در میزان خطر بروز سرطان سینه به طور مستقیم یا غیر مستقیم و از طریق تغییر سطح استروژن گردش خون اثر بگذارد . آنان اعلام کرده بودند که ورزش منظم امکان ابتلا به سرطان سینه را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می دهد .

یک سوم موارد سرطان گلو ناشی از رابطه جنسی دهانی است

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه آکسفورد می گویند نتایج بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بیش از یک سوم موارد سرطان گلو ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که از راه تماس جنسی دهانی منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، یک سوم بیماران مبتلا به سرطان گلو به دلیل آلوده شدن به نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به این سرطان مبتلا شده‌اند.

ویروس پاپیلومای انسانی عامل اصلی سرطان دهانه رحم است که از طریق دهان یا اندام تولیدمثلی منتقل می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع ویرو‌س پاپیلومای انسانی وجود دارد. بیشتر افراد در طول عمر خود ممکن است به این ویروس مبتلا شوند اما در اکثر موارد سیستم ایمنی بدن از فعالیت و پیشرفت آن جلوگیری می‌کند.

دو نسخه از ویروس پاپیلومای انسانی یعنی HPV-16 و HPV-18‌ سرطان‌زا هستند. ویروس نوع HPV-16‌ در واقع عامل ۶۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم، ۸۰ درصد سرطان‌های مقعد و ۶۰ درصد سرطان‌های دهان است.

آمار نشان می‌دهد که سالانه ۱۵۰۰ نفر در انگلیس به سرطان گلو مبتلا می‌شوند و ۴۷۰ نفر از آنان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

در مطالعه‌ای که روی ارتباط بین HPV‌ با سرطان گلو صورت گرفت، نمونه خون افراد شرکت‌کننده گرفته شد و میزان آنتی‌بادی‌های یکی از پروتئین‌های کلیدی HPV موسوم به E6 در خون شرکت‌کنندگان بررسی شد.

وجود این آنتی‌بادی‌ها به این معنی است که ویروس پاپیلومای انسانی توانسته به بدن غلبه کند و در نتیجه تغییرات سرطانی را در سلول‌ها ایجاد کرده است.

گروه پزشکی دانشگاه آکسفورد در مشاهدات خود دریافتند که در بدن ۳۵ درصد مبتلایان به سرطان گلو این آنتی‌بادی‌ها وجود داشته‌ هر چند شانس زنده ماندن این افراد در مقایسه با دیگر مبتلایان به سرطان گلو که به دلایلی غیر از ویروس پاپیلوما به این سرطان مبتلا شده‌اند، بیشتر است.

دکتر روث تراویس، یکی از پژوهشگران این تحقیق گفت “این نتایج چشمگیر نشان می دهد که HPV-۱۶ یکی از دلایل اصلی سرطان بخش دهانی حلق است.”

این تحقیق یک ماه بعد از آن منتشر می‌شود که مایکل داگلاس، هنرپیشه هالیوود که به سرطان گلو مبتلاست درباره رابطه ویروس پاپیلومای انسانی با این سرطان صحبت کرد: “بدون آنکه وارد جزئیات بشوم، ویروس پاپیلوما باعث این نوع خاص سرطان می شود و این ویروس از راه سکس دهانی منتقل می شود.”

البته بعدا سخنگوی مایکل داگلاس توضیح داد که اشاره او به عامل این سرطان بطور کلی بوده و الزاما به شخص خودش اشاره نداشته است.

این خبر در آمریکا باعث شگفتی شد چون عموم مردم این ویروس را به عنوان عامل اصلی سرطان دهانه رحم (دومین سرطان شایع زنان در دنیا) می شناختند.

با این حال در آمریکا ویروس پاپیلوما شایعترین عفونت منتقله از راه جنسی است.

اما این ویروس باعث سرطان‌های مقعد و دستگاه تناسلی مردان هم می شود.

پژوهشگران در جریان این تحقیق ۹۳۸ بیمار مبتلا به سرطان‌های سر و گردن، مری، یا بخش دهانی حلق (oropharynx) را با ۱۵۹۹ فرد سالم مقایسه کردند.

بخش دهانی حلق بطور ساده شامل پشت گلو، انتهای زبان و لوزه‌هاست.

این مقایسه نشان داد در خون ۳۵ درصد مبتلایان به سرطان گلو برعلیه پروتئینی به نام E۶، آنتی بادی وجود دارد در صورتیکه این آنتی بادی فقط در خون یک در صد افراد سالم پیدا شد.

پروتئین E۶ یکی از مهمترین پروتئین های ویروس پاپیلومای انسانی است که دفاع سلول انسان را در مقابل سرطان از کار می‌اندازد.

وجود آنتی بادی علیه E۶ نشان می دهد که ویروس بر سیستم دفاعی بدن غلبه کرده است.

بعلاوه این پژوهش نشان داد که در مبتلایان به سرطان گلو طول عمر کسانی که این آنتی بادی را در بدن دارند، بیشتر از آنهایی است که آنتی بادی ندارند یا به علت سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل به این سرطان مبتلا شده‌اند.

برای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) واکسنی وجود دارد که بر علیه تمام انواع این ویروس ایمنی ایجاد نمی‌کند، اما نمونه‌های خطرناک ۱۶ و ۱۸ را پوشش می‌دهد.

در حال حاضر این واکسن بیشتر برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم استفاده می شود، اما استفاده از آن برای پیشگیری از سرطان گلو رو به افزایش است.

این ویروس در حال حاضر بیشتر عامل ایجاد سرطان دهانه رحم است، اما بر اساس پژوهش‌ها، در سال ۲۰۲۰ میزان سرطان حلق دهانی ناشی از این ویروس، از سرطان دهانه رحم پیشی خواهد گرفت.

سارا هیوم، مدیر اطلاع رسانی مرکز تحقیات سرطان بریتانیا می گوید که “ویروس پاپیلوما بسیار شایع است. پرهیز از رفتارهای پرمخاطره جنسی انتقال آن را کاهش می دهد هر چند کاندوم کاملا از انتقال آن جلوگیری نمی کند.”

به گفته سارا هیوم ” اگر این واکسن از پاپیلومای دهان و سرطان جلوگیری کند موارد استفاده پیشگیرانه از آن وسیع‌تر خواهد شد، اما در این زمینه تحقیقات کافی انجام نشده است.”

در مورد شیوع این ویروس در ایران آمار دقیقی وجود ندارد، اما بعضی بررسی ها نشان می‌دهند که شیوع و ابتلا به این ویروس در ایران نسبت به کشورهای غربی و آفریقایی کمتر است.

نتایج این تحقیق در نشریه سرطان‌شناسی بالینی منتشر شده است .

تحقیقات جدید ارتباط سرطان با ژن ها را تایید می کند

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج بررسی های جدید بر روی خانواده افرادی که دچار یکی از انواع سرطان شده اند نشان می دهد که خطر ابتلای افرادی که در خانواده آنها بیماری سرطان وجود دارد، به انواع این بیماری ها بیشتر است .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، تحقیقات و مطالعات پزشکی ثابت نمود احتمال ابتلای افرادی که در خانواده شان موارد بیماری سرطان وجود دارد، نه تنها به نوع سرطان مشاهده شده بلکه در عین حال به دیگر انواع سرطان در مقایسه با دیگر افراد بیشتر می باشد.

در چهارچوب این تحقیقات پزشکی، ۲۳ هزار نفر در کشورهای ایتالیا و سوئیس تحت مطالعه قرار گرفته و مشاهده شده است از بین این افراد احتمال ابتلای آنهایی که در خانواده شان موارد بیماری سرطان مشاهده گردیده، به انواع بیماری های سرطان در مقایسه با دیگر افراد در سطح قابل توجهی بالا می باشد.

نتایج این تحقیقات در مجله ” Annals of Onocology ” منتشر شده اشت