دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

از بین بردن رگهای واریسی با درمان هایی طبیعی

وریدهای واریسی رگ های متورم و بزرگ شده ای هستند که می توانند دردناک و باعث ایجاد خستگی درقسمت پاها شوند
بر اساس آمارهای منتشر شده در حدود نیمی از افراد میانسال امریکا دچار این مشکل هستند، اما این بیماری در چه افرادی بیشتر ایجاد می شود؟ افرادی که رژیمهای غذایی نامناسب (کم فیبر و چربی بالا) ،عدم فعالیت بدنی مناسب وافراد چاق و افرادی که در آنها عدم تعادل در ترشح هورمونها به چشم می خورد احتمال ابتلا نسبت به دیگران بیشتر است .عوامل خطر این عارضه عبارتند از ضعف ژنتیکی در رگها و یا دریچه ها، بیماری های کبدی، سوئ تغذیه ،ایستادن به مدت طولانی.  
سرخرگها خون را از قلب به بخشهای مختلف بدن به گردش در می آورند اما نقش وریدها بازگرداندن این خون به قلب است. حرکت خون در وریدها به واسطه انقباض ها عضلات عروقی است، رگها دارای دریچه ای هستند که به صورت یک طرفه عمل می کنند زمانی که این دریچه ها همراه با با عضلات عروقی نتوانند به خوبی کار خودرا انجام دهند و خللی در جریان خون ایجاد شود باعث تجمع خون دررگها و کشیدگی و برامدگی و تورم در رگها می شودو سبب ایجاد وردیهای واریسی می شود که این عارضه بیشتر در پاها ایجاد می شود.

مکمل های مفید در درمان واریس

1- زغال اخته. زغال اخته به افزایش گردش خون بدن کمک می کندو باعث تقویت جدار عروقی شده واز تجمع خون درعروق جلوگیری می کند میزان مصرف روزانه آن به طور میانگین100میلی گرم در روز توصیه می شود
2- کوله خاس . کوله خاس گیاهی است بوته ای که بیشتر در نقاط شمالی کشور یافت می شود کوله خاس باعث کاهش التهاب و گشاد شدن رگها می شود وبه افزایش حجم خون وریدی نیز کمک زیادی می کند
3- شاه بلوط- شاه بلوط باعث تقویت عضلات دیواره رگ ها شده و به گردش خون عمومی بدن کمک می کند و به مصرف نرمال ان در حدود 100 میلی گرم به طور روزانه می باشد
4- عصاره هسته انگور. عصاره هسته انگور حاوی ترکیباتی است که به بالارفتن گردش خون بدن و بهبود وضعیت رگها کمک زیادی می کند. توصیه می شود که به صورت روزانه 200-300 میلی گرم از آن مصرف شود
5- ویتامین E. ویتامین E رقیق کننده خون، بهبود دهنده جریان خون در بدن و کاهنده التهاب رگها می باشد توصیه می شود در روز 400 iu دوبار در روز مصرف شوند
6- جنیک و بیلوبا- این گیاه دارویی اغلب در مشکلات مربوط به گردش خون بدن موثر است و باعث بهبود عملکرد دستکاه گردش خون میشود دوز طبیعی آن دارای 24درصد گلوکوزید فلاون می باشدکه می توان در حدود 60 تا120 میلی گرم در روز از ان مصرف کرد
7- ویتامین سی . این ویتامین نیز باعث حفظ سلامت وریدی می شود و توصیه پزشکان مصرف 500 میلی گرم از ان به صورت دوبار در روز می باشد
8- بروملین.کاهش التهاب در رگهاکه مانع از تشکیل لخته شده و بر اساس توصیه پزشکان باید به صورت سه واحد در روز به میزان 500 میلی گرم در بین وعدهایی غذایی مصرف میکند
9- فلاونوئیدها برخی از فلاونوئید به عنوان مثال هسپریدین و روتین برای درمان واریس می تواننند کمک کندمصرف این فلاونوئیدها باعث یکپارچگی عروقی شده و نقش حمایتی از عروق و سیستم گردش خون نیزدارد مقدار توصیه شده ان به طور میاگین 1000میلی گرم دو تا سه بار درروز توصیه می شود
10- پمادهای همیشه بهار ( نوعی گل ) این پماد که تاثیر موضعی دارد و تاثیر مفیدی برروی رگهای واریسی میگذارد
همچنین مصرف انواع توت از جمله توت های رنگ ابی مایل به قرمز مانند گیلاس، تمشک ، زالزالک، زغال اخته نیز برای درمان واریس و کاهش علائم ان می تواند مفید باشد.

کرم ونوگل

مشخصه ها :
- درمان واریس سطحی و عمیق وریدی ، ادم پاها ، فلبیت
- برطرف کننده درد و حس سنگینی وریدهای ساق پا
- درمان هموروئید
روش مصرف :
روزی 3 باربه طورموضعی مصرف می شود .
هشدار مصرف :
* روی پوست آسیب دیده مصرف نشود. بعد از اتمام تاریخ مصرف از مصرف دارو خودداری شود. دور از دسترس اطفال نگهداری نمائید. در کودکان زیر ?? سال استفاده نگردد. درب کرم بعد از مصرف بخوبی بسته شود. بعد از استعمال کرم ونوگل دستها را کاملاً شستشو دهید.
* خارش ، تهوع و اختلالات گوارشی بندرت بعد از مصرف خوراکی گزارش شده است .
توضیحات :
با مطالعات گوناگون روی حیوانات آزمایشگاهی معلوم شده است که ماده مؤثره عمده در گیاه شاه بلوط هندی مخلوط گلیکوزیدهای تری ترپنی (اسین) است که دارای اثر ضد ترشحات و سفت کننده عروقی است. شواهدی مبنی براثر بخشی عصاره شاه بلوط درکاهش فعالیت آنزیم‌های لیزوزومال بدست آمده است. فعالیت این آنزیم در شرایط پاتولوژیک مزمن وریدها افزایش می یابد بطوریکه تجزیه گلیکواکالیکس(موکو پولی ساکاریدها) در دیواره وریدها توسط این گیاه مهار می شود . حرکت پــروتئین‌های با وزن مولکولی کم، الکترولیت‌ها وآب به فضای بین سلولی از طریق کاهش نفوذ پذیری عـروق مـهـار می شود. با بکارگیری دارونما جهت مقایسه، درمطالعات فارماکولوژیک روی انسان کاهش قابل ملاحظه‌ای در پالایش‌های شعریه‌ای به اثبات رسیده است. و بهبودی قابل ملاحظه‌ای در نشانه های نارسائی مزمن وریدها (سنگینی و فشار روی عروق پا، خارش، درد و ورم وحس خستگی در ساق پاها) مشاهده گردیده است در مطالعات دوسوکورراندوم درعرض 4 هفته روی 40 بیمار با نارسائی مزمن وریدی اثر ضد التهاب و آثار مفیدی نظیر برطرف شدن درد ساق پاها و پارامترهای فوق را با تجویز عصاره گیاه شاه بلوط به اثبات رسانیده اند. با توجه به اثرات فوق اثر بخشی ماده موثره شاه بلوط هندی در کمک به درمان هموروئید نیز به اثبات رسیده است .افزون بر این درمطالعه دوسوکورراندوم دیگری روی 22 بیمار با نارسائی مزمن وریدی که تحت درمان با 1200 میلی گرم عصاره گیاه شاه بلوط هندی (استانداردشده برحسب 100 میلی گرم اسین) قرارگرفته اند، اثر ضد ورم از طریق کاهش در پالایش کاپیلری پدیدار شده است.
منبع: سایت محصول (http://goldaru-co.com/)

انواع جینسینگ و خواص آنها

جینسینگ یکی از گیاهان دارویی بومی شرق آسیا ( کشورهای چین ٬ کره و… )  و شمال آمریکا می باشد این گیاه دارویی در بین سرخ پوستان آمریکا نیز جهت کاهش خستگی ناشی از سفر های طولانی مورد استفاده قرار می گرفته است .

این گیاه دارای ریشه ای قطور ( با قطر بیش از ۲ سانت ) و طول در حدود ۷ سانت با محدوده رنگی زرد تا خرمایی و قهوه ای در نوع آمریکایی آن ٬ می باشد که به جهت وجود ترکیباتی نظیر ginsenoside از خواص دارویی بالایی برخوردار است و با افزایش سن گیاه ٬ بر تراکم این ترکیبات در ریشه آن افزوده می شود . گیاه جینسینگ ٬ گیاهی دیر رشد بوده و با گذشت حدود چهار سال از عمرش شروع به گل دادن نموده ٬ پس از چهار تا شش سال به بلوغ خود می رسد ریشه گیاه جینسینگ معمولا در فصل پاییز ده بیشترین ضخامت خود می رسد ازینرو فصل برداشت آن پاییز می باشد .

لازم به ذکر است : ریشه این گیاه با تغییراتی در ساختار آن ٬ می تواند صدها سال زنده بماند علاوه بر این گیاه جین سینگ دارای ساقه ای با برگهای پهن و میوه ای شبیه به تمشک می باشد که مورد استفاده دارویی ندارند .

امروزه این گیاه از جمله گیاهان تحت حفاظت بوده در برخی کشورها نظیر روسیه کندن گونه وحشی آن جرم تلقی می شود در چین نیز صادرات بذر جین سینگ ممنوع است .

از خواص جینسینگ می توان به موارد زیر اشاره نمود :

● افزایش قدرت جسمانی و تقویت حافظه

● از موثر ترین مواد جهت تسریع روند بهبود آسیب های ناشی از تابش های رادیواکتیو می باشد

● دارویی موثر جهت کاهش استرس می باشد

● عاملی جهت تقویت سیستم دفاعی بدن در مواجهه با بیماریها به شمار می رود

● درمان سردرد ٬ بی خوابی و بدخوابی و رفع خستگی

● بروز عوارض ناشی از یائسگی را در زنان تعدیل می نماید

● تنظیم ضربان قلب و فشار خون

● درمان موارد بسیار زیادی از ناتوانی های جنسی در بین زوجین

● تنظیم سوخت و ساز بدن ٬ کاهش تری گلیسریدها ( در صورت بالا بودن HDL خون )  و تنظیم سطح قند خون ( به دلیل وجود ترکیبات پنسین در آن )

● کاهش و تعدیل عوارض پیری و فرسودگی ( به جهت وجود سالیسیلات اسید و انیلیک اسید دارای خواص آنتی اکسیدان است )

● به دلیل وجود نیمه هادی ژرمانیوم در ریشه گیاه جینسینگ و افزایش اثرات دی هیدروژنی آن جهت فعالیت کبد مفید می باشد .

علاوه بر این جینسینگ و مصرف چای آن جهت پیشگیری از بروز بیماریهای ریوی و ایجاد تومور ها توصیه شده است .

طریقه مصرف جینسینگ :

● ریشه خشک شده جین سینگ را می توان به تنهایی و یا با سایر افزودنی ها در سوپ استفاده نمود اما روش معمول مصرف آن استفاده جینسینگ بصورت دم کرده و چای می باشد .

برای این منظور به مقدار مناسبی آب در حال جوشیدن ۱ تا ۲ گرم از ریشه خشک شده جینسینگ اضافه نموده و اجازه دهید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشد ٬ پس از آنکه چای به دمای اتاق رسید و کمی سرد شد آنرا بنوشید . شما می توانید دم کرده را طی هفته ها در یخچال نگهداری نموده و تنها در هنگام مصرف آنرا کمی گرم نموده و در روز یک یا دو لیوان از آنرا بنوشید .

● با قرار دادن  قطعه ای از جینسنگ ( به اندازه یک سکه ) در ماکروفر می توانید ریشه را به حالت نرم در آورده و همراه با عسل میل نمایید .

بهتر است بجای قرص یا پودر خشک شده جنسینگ از ریشه آن استفاده نمایید زیرا قرص های جینسینگ خالص نبوده یا حاوی ریشه های جوان این گیاه هستند که خواص چندانی ندارند ٬ علاوه بر این با خرید ریشه جنسینگ می توانید تا حدودی از کیفیت آن اطمینان حاصل نمایید .

تذکر : توصیه می شود این گیاه در دوران بارداری مورد استفاده قرار نگیرد .

انواع جینسینگ :

● جینسینگ آسیایی ( panax ginsing ) : این نوع از جینسینگ که به جینسینگ کره ای ( یا چینی ) معروف است ٬ در بین سایر انواع جینسینگ دارای خواص دارویی بیشتری می باشد . از آنجا که ریشه این گیاه شبیه به انسان می باشد در چین با نام جین – چین ( jin – chen ) معروف است . نوع ژاپنی آن ( panax japonicas ) نیز دارای خواصی کمتر و ظاهری کوتاهتر در کشور ژاپن می روید .

● جینسینگ سیبری (Eleutherococcus senticosus ) : این نوع جنسینگ دارای کیفیت و خواص پایین دارویی بوده و به عنوان جینسینگ ارزان قیمت به فروش می رسد .

● سنچی جینسینگ (panax pseudo ginseng ) : لین نوع جینسینگ که به جین سینگ کاذب معروف است معمولا جهت انعقاد خون و تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرد و خواصی بسیار متفاوت با نوع چینی خود دارد .

● جین سینگ آمریکایی ( panax quinquefolius ) : این گیاه که در آمریکای شمالی ( کانادا ) رشد می کند جثه ای کوچکتر از مشابه چینی خود دارد در گذشته ٬ این نوع از جینسینگ توسط سرخپوستان جهت درمان بسیاری از بیماریها مورد استفاده قرار می گرفته و شیره آن مانند شیره گیاه شیرین بیان می باشد . از نکات جالب در رابطه با این نوع جینسینگ صادرات ۸۵ درصدی جینسنگ کشت شده در آمریکا به کشور های آسیایی می باشد

● جینسینگ هیمالیائی (panax pseudoginseng subspecies himalaicus ) : از این نوع جینسینگ بومیان هیمالیا جهت درمان سوء هاضمه استفاده می نمایند .

● دارف جین سینگ  (panax trifolius) : نوع بسیار نادری از جینسینگ که سرخپوستان آنرا به منظور درمان سردرد ٬ سرفه و … مورد استفاده قرار می دادند .

تفاوت جینسینگ قرمز و جینسینگ سفید :

از نظر خواص دارویی تفاوتی میان این دو وجود ندارد . جنسینگ در ابتدای برداشت سفید رنگ می باشد اما بر اثر خشک شدن در برابر نور آفتاب و یا پروسه بخار دادن جینسینگ ( در موارد صنعتی ) موجب کاراملیزه شدن قندهای موجود در ریشه آن شده ٬ رنگ آن قرمز می شود .

جینسینگ قرمز کره ای

مشخصات کلی :یکی از مواد طبیعی بسیار موثر و کارآمد است که به عنوان مکمل مصرف می شود.
جینسینگ قرمز کره ای یکی از اجزاء مهم تشکیل دهنده آن است که خواص درمانی و پیشگیرانه فوق العاده آن کاملا شناخته شده است.
از دیگر مواد تشکیل دهنده آن می توان به قارچ گانودراما Licidum مخلوط که به عنوان یک قارچ دارویی شناخته شده است ، Linhzi ، Youngi یا Reishi ، ژل رویال ، ویتامین D ، E ،آلفاتوکوفرول و بتا کاروتن اشاره کرد که طی فرآیند بهداشتی و کاملا علمی آماده می شود.

خواص کلی :
ترویج و احیای قدرت از دست رفته و بهبود مقاومت بدن
افزایش و بهبود در نیروی جنسی
مهار استرس و بهبود اشتها
تقویت حافظه و افزایش فرآیند ضد پیری در بدن
تنظیم گردش خون و ضد آلرژی
تقویت عملکرد کبد و کلیه
مدیریت عملکرد غدد درون ریز
حفظ و تعادل قند خون
کاهش کلسترول خون
تنظیم فشار خون
جلوگیری از بیماری های قلبی
جلوگیری از تشکیل تومور و سرکوب گسترش سلولهای سرطانی