دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

نکاتی در مورد شپش سر

تصورعموم بر این است که شپش سر متعلق به دوران قدیم بوده که بهداشت رعایت نشده و مردم دیر به دیر به حمام می رفتند .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، البته این تصور تا حدی صحیح می باشد ولی اکنون هم شپش سر دیده شده و گاهی هم بین دختر بچه های دبستانی به صورت همه گیر در می آیدودلیلش ممکن است گیس های بافته شده باشدکه دیر به دیر باز می شوند به هرحال باید متذکر شد که شپش سر به هیچ وجه غیرشایع نبوده ولی در صورت مشاهده نبایدنگران شد زیرا با درمان صحیح و به موقع فورا برطرف می گردد.

شپش سرحشره ای است با شش پا و دو تا سه میلی متر طول که رنگ آن از خاکستری تا قرمز(به دلیل مکیدن خون) متغیراست .این حشره درمیان موها تخم گذاری می کند (حدود 10 تخم درروز).

تخم ها محکم و به صورت مایل به موها چسبیده و افتراق آنها از شوره ی سر (که درامتداد مو قرار داشته ودرطول مو قابل حرکت می باشد. )به راحتی امکان پذیر است.انتقال شپش سراز طریق تماس نزدیک با فرد آلوده است مثل دختربچه های مدرسه ای که اغلب سرهایشان را به هم نزدیک کرده و صحبت می کنند یا بین افراد خانواده که پهلوی هم می خوابند.

به دنبال ابتلا به شپش سر خارش هم حادث شده و درحقیقت تنها علامت بیماری و نیز علت مراجعه ی بیمار درغالب اوقات همین خارش می باشد.

نکته ی مهم این است که به محض تشخیص شپش یا مشاهده ی تخم آن درسراقدام به درمان گرددزیرا تاخیر در این کار نه تنها باعث انتقال آلودگی به دیگران شده بلکه به دلیل خارش شدید در پوست سر موجب بروز عفونت های پوستی از جمله زردزخم و مشکلات ناشی از آن می شود.

چه نکات مهمی از نظر درمانی برای بیماران شپش سر وجوددارد؟

1)به غیر از داروهای تجویزی توسط متخصص پوست ٬ شانه زدن موها از اهمیت درمانی زیادی برخوردار است .

شانه باید دارای دندانه های خیلی ریز و کاملا نزدیک به هم باشد.دقت شود که همه ی موها وکل طول موشانه شده واین کارمکررا به خصوص پس از استعمال شامپوی ضد شپش انجام شود.سعی کنید تخم های شپش کاملا برداشته شوند.

اگرتعداد کمی موی دارای تخم شپش باقی مانده که با شانه زدن مرتفع نمی گردد٬ می توانیدآنها را با احتیاط قیچی کنید.

2)کوتاه کردن موها (اگراز نظر موقعیت اجتماعی بیماری اشکالی نداشته باشد) بسیار مفید است.درحقیقت تنها راه قاطع وسریع رفع شپش تراشیدن موها از ته می باشد که در قدیم نیز از همین روش استفاده می شده است ولی در حال حاضر با وجودداروهای ضدشپش قوی وجدید نیازی به انجام این کار نیست.

3)محیط اسیدی برای شپش خوب نیست و لذا شستن مکرر موها با سرکه ی رقیق شده (اسید استیک3%) مفید است.

4) با شروع درمان و اثربخشی داروها ٬ این بیماری سریعا ازبدن دفع می گردد ولذا نیازی به جداسازی بیمار از دیگران نمی باشد.

5)شپش سر فقط روی پوست سرقادر به ادامه ی حیات است و لذااگر وسائل شخصی و بهداشتی بیماررا 2 تا 4 هفته درکیسه ی نایلون دربسته بگذاریم شپش های احتمالی موجوددر آنها ازبین خواهندرفت.نیم ساعت جوشیدن در آب نیز همین اثررادارد.

6)ازدرمان بیش از حد خودداری کنید.افزایش طول مدت یا دفعات درمان فایده ای به حال شما نداشته و فقط احتمال عوارض جانبی داروها را افزایش می دهد.

7)از خارانیدن پوست سر اکیدا پرهیز کنید .این کاریا افزوده شدن عفونت به پوست سرمشکل بیماررا دوچندان می کند.اگر خارش سرتان با دارو کنترل نمی شود با پزشک معالجتان مشورت کرده و هیچ گاه به توصیه های دوست و آشنا عمل نکرده و از داروهای خانگی به هیچ عنوان استفاده نکنید.

8) در صورت بروز شپش حتما این موضوع به اطلاع مسئوولان محل تحصیل بیمار رسانیده شودوفکر نکنید این کار به موقعیت یا پرستیژ اجتماعی وی آسیب وارد می کند.

اطلاع دادن از این نظر مهم است که افراد درتماس نزدیک با بیمار باید تحت معاینه ی دقیق قرار گیرند  زیرا ممکن است که منبع شپش یکی از همین افراد باشند.عدم رعایت این نکته گاهی منجر به همه گیری شپش در مدارس می گردد .

درپایان باید متذکر شویم که با درمان مناسب و به موقع ٬ همه ی بیماران بهبودی کامل پیدا می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد