دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

آشنایی با ویروس چاقی

27

این هم یک دستاورده جدید در مورد چاقی و اینکه چاق به عنوان یک ویروس شناخته شده است ، یکی از تئوریهای پزشکی عجیبی که این روزها سر زبانها افتاده و دارد به بحث روز تبدیل می شود این است:” آیا علت چاقی یک ویروس است؟” با ما باشید در ادامه مطلب .

۲۵ سال قبل محققی به نام نیک دورندر در یک مهمانی شام خاطره ای را برای مهمانان تعریف کرد:

مدتی قبل یکی از دوستان قدیمی خانوادگی رو که دامپزشکه دیدم. اون برام تعریف می کرد که “هزاران قطعه جوجه و مرغ که به خاطر ابتلا به نوعی از ویروس تلف شدند، خیلی چاق شده بودند”. من گفتم:”یه لحظه صبر کن! تو گفتی که جوجه هایی که تلف میشن، چاق میشن. اما چیزی به ذهنم رسید: شاید این دو قضیه به هم ربطی دارند.”

دورندر دست به تحقیقات زیادی در این مورد زد و به این نتیجه رسید که حیوانات مبتلا به ویروس AD-36 (یکی از ویروسهایی که سرمکاخوردگی ایجاد می کنند) احتمال چاقی بیشتری دارند. او این تئوری را در مورد انسانها هم آزمایش کرد. ۵۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که ۳۰% افراد چاق قبلا به AD-36 مبتلا شده اند. این میزان در افراد لاغرتر تنها ۱۱% بود. از آن به بعد تحقیقات انجام شده توسط دیگر پژوهشگران هم نتایج مشابهی را نشان داده اند.

به نظر دورندر علت این است که ویروس سلولهای چربی را مبتلا می کند و آنها را تحریک به تقسیم و ازدیاد می کند. در نتیجه حجم بافت چربی بالا می رود و بدن چاق میشود. به همین دلیل در این افراد علیرغم چاقی، سطح چربی خون پایین است. چرا که سلولهای چربی، چربی را در خود ذخیره می کنند و باعث کاهش ان در جریان خون می شوند. البته دورندر توضیح می دهد که این ویروس تنها عامل چاقی نیست اما می تواند توضیح دهد که چرا بعضی افراد علیرغم تلاش کمتر موفق به کاهش وزن اساسی می شوند. دورندر می گوید:”اگر شما مبتلا به ویروس شوید، کاهش وزن برایتان قدری سخت تر خواهد بود اما باز هم ممکن است و محال نیست.”

جمع بندی:

با این حساب باید منتظر روزی باشیم که واکسنی برای چاقی هم ساخته شود. اگر ویروسهای دیگری که باعث افزایش احتمال چاقی می گردند هم کشف شوند، می توانیم برای همه آنها واکسن بسازیم.

البته نیازی نیست که شما برای بررسی ابتلایتان به این ویروسها تست بدهید. چرا که بیشتر از نصف چاقها این ویروس را ندارند.

و قرار نیست از فردا کسی مسوولیت اضافه وزنش را به عهده نگیرد و آن را تقصیر ویروسها و گردش ماه و فلک بداند، هنوز هم علت اصلی اضافه وزن، به روش تغذیه و سبک زندگی بر می گردد.

چاقی تنها عامل بروز هر نوع بیماری می باشد پس مواظب باشید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد