دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

ژنی که پیشرفت سرطان پستان را بیشتر می‌کند

در یک پژوهش جدید، محققان ژن‌های خاصی را شناسایی کردند که به انتشار سرطان پستان در بدن بیمار کمک می‌کنند.

به گفته محققان این ژن‌ها ممکن است در گسترش و پیشرفت بیماری در سرتاسر بدن زنی که مبتلا به سرطان پستان است، نقش قابل توجهی ایفا کند. این پژوهش از سوی دانشمندان انیستیتو ملی سرطان آمریکا صورت گرفته است.

این دانشمندان با بازبینی مطالعات قبلی دریافتند در نمونه تومورهای موش‌های آزمایشگاهی و انسان‌ها، یک نشانه ژنی خاص وجود دارد که فرصت تقسیم سلولی را پیش‌بینی می‌کند. نتایج این تحقیق در نشریه تحقیق سرطان منتشر شده است.

در مطالعه اخیر این نشانه ژنی اولین بار در موش‌های آزمایشگاهی شناسایی شد که خطر گسترش سرطان پستان را تا 20 برابر افزایش می‌دهد و به این ترتیب سرعت پیشرفت سرطان افزایش پیدا می‌کند.

سپس محققان همین ارتباط ژنی را در نمونه‌های انسانی پیدا کردند و دریافتند که ژن مزبور سرعت رشد سرطان پستان را در انسان چهار تا پنج برابر افزایش می‌دهد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که متاستاز (پخش سرطان) در ابتدا نتیجه یک جهش ژنتیکی غیرموروثی در بافت سرطانی است. یافته جدید می‌تواند به پزشکان کمک کند که درمان‌های جدیدتری را برای معالجه سرطان پستان پیدا کنند.

مطالعات قبلی در این زمینه روی فاکتورهای وراثتی صورت می‌گرفته‌اند که این فاکتورها نیز نقش مهمی در پیشرفت سرطان ایفا می‌کند.

محققان امیدوارند با شناسایی این ژن در آینده بتوانند دریابند که کدام زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند و برای پیشگیری اقدام کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد