دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

انسان با کسانی که دوستشان دارد، بیشتر احساس همدردی می کند

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه ویرجینیا کشور آمریکا می گویند نتایج مطالعات اخیر آنان نشان می دهد که مغز انسان توانایی های بارزی برای همدردی با دیگر افراد دارد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، این محققان اعلام کردند مغز انسان توانایی بسیاری برای همدردی با افراد دیگر دارد به ویژه اگر این افراد در نزدیکی فرد زندگی کنند.

دکتر جیمز کوآن استاد روانشناسی کالج هنر و علوم دانشگاه ویرجینیا و سرپرست گروه محققان با استفاده از اسکن مغزی نشان داد، انسان با کسانی که می شناسد و آن ها را دوست دارد ، بیشتر احساس همدردی می کند.

محققان در این مطالعه، مغز ۲۲ جوان بالغ را مورد اسکن (FMRI) مغزی قرار دادند. سپس شوک خفیف الکتریکی به بدن آن ها یا به یکی از دوستان و یا غریبه ها ارسال کردند و بعد فعالیت مغزی آن ها را هنگام دریافت شوک مورد بررسی قرار دادند.

محققان دریافتند مناطقی از مغز که مسئول پاسخ به خطرات است هنگام ارسال شوک الکتریکی به بدن خود فرد فعال می شود. هنگامی که شوک الکتریکی به یک غریبه وارد شود، این مناطق در مغز فعالیت کمی از خود نشان می دهد. این در حالی است که هنگامی که به یک دوست شوک الکتریکی وارد شود، مغز شرکت کنندگان فعالیتی برابر با ارسال شوک الکتریکی به بدن خود را نشان می دهد.

این یافته جدید نشان می دهد که افراد نزدیک به ما مثل خانواده و دوستان کم کم به بخشی از خود ما تبدیل می شوند. انسان برای بقا نیاز به دوست، همراه و کسانی دارد که بتواند آن ها را در کنار خود ببیند. هرچه انسان ها زمان بیشتری را با هم صرف کنند، بیشتر به هم شبیه می شوند.

نتایج این مطالعه در شماره اخیرنشریه Social Cognitive and Affective Neuroscience منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد