دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

عمل لوزه - شایعترین عمل در کودکان - آدنوید - لوزه سوم

بزرگی لوزه ها می تواند باعث عفونت های مکرر گوش میانی و سینوس ها گردد.

3 - بزرگی لوزه ها مانع تغذیه مناسب کودک و همینطور اکسیژن رسانی می شود واین دو عامل خود باعث میشوند که رشد فیزیکی کودک با مشکل مواجه شود .

4 - گاهی اوقات لوزه ها مکرراً دچار عفونت چرکی می شوند که البته در چنین حالتی ممکن است بدنبال عفونت های چرکی مکرر اندازه لوزه ها حتی از حالت معمول هم کوچکتر شود اما جدای از اندازه آنهاچون بعنوان کانون عفونت عمل می کنند مضر می باشند.

5 - بزرگی لوزه ها بخصوص لوزه سوم می تواند باعث تجمع مایع در پشت پرده گوش ها شود که این امر به نوبه خود می تواند مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند.

با توجه به موارد فوق می بینیم لوزه هایی که خود باید باعث سلامتی ما باشند در موارد کمی باعث بروز مشکلاتی می شوند و در چنین مواردی است که ما توصیه می کنیم باید لوزه ها برداشته شوند.

متاسفانه بعضی از والدین با این استدلال که با بزرگ شدن کودک مشکلات وی برطرف میشود سعی می کنند از عمل لوزه های کودکشان اجتناب نمایند حال آنکه چنین افرادی باید بدانند آنها با این کار عوارضی را که بر شمردیم به کودکشان تحمیل میکنند. به عبارت دیگر همه ما مایل هستیم تا آنجائیکه ممکن است کودک ویا عزیزمان تحت عمل جراحی قرارنگیرد اما در چنان حالاتی دیگر حق انتخاب نداریم.

عمل جراحی لوزه اکثرا در کودکان و بدلیل بزرگی لوزه انجام میشود اما همیشه اینطور نیست .در مواردی به بزرگسالانی برمی خوریم که از بوی بد دهان و خروج گاه به گاه ذراتی سفید رنگ با قوام نرم و بسیار بد بو شکایت دارند. وقتی لوزه های این افراد را معاینه میکنیم می بینیم که لوزه های آنها دارای حفراتی است . ترشحات خود لوزه و گاها ذرات غذایی درون این حفرات جمع میشود و با توجه به مرطوب بودن محیط و وجود باکتریهای مختلف در داخل دهان بخصوص میکروبهای بی هوازی این ترشحات تخمیر میشود . با فشردن لوزه چه در معاینه و چه در حالتی که در طی عمل بلع رخ میدهد این ترشحات از درون حفرات لوزه خارج میشود. این ترشحات برای سلامتی فرد ضرر چندانی ندارد اما میتواند باعث بوی بد دهان و تحریکات مزمن حلق شود . درمان دارویی شامل مصرف آنتی بیوتیک و استفاده از دهان شویه مشکل بیمار را بر طرف نمیکند . نیازی هم به جراحی نیست اما اگر بیمار بخواهد از بوی بد دهان و تحریکات مزمن حلق خلاص شود تنها راه انجام عمل جراحی و برداشتن لوزه های حفره دار است.

قبل از عمل از بیمار آزمایش خون بعمل خواهد آمد . روز عمل بیمار ناشتا خواهد بود. عمل حدود نیم ساعت بطول می انجامد . و در پایان همان رو ز نیز بیمار مرخص خواهدشد یعنی نیازی به خوابیدن در مرکز جراحی نخواهد بود ولی چنانچه والدین بیمار مایل باشند خوابیدن بیمار و ترخیص روزبعد منعی نخواهد داشت .

نکاتی که باید بدانید

1 – بیمارتا شش ساعت بعد از عمل از خوردن و آشامیدن اجتناب نماید .

2 – رژیم غذایی تا 10 روز بعد از عمل باید هم نرم و هم سرد باشد. به عبارت ساده تر غذاهای سفت یا داغ ممنوع است .

3 – بیمارممکن است روز دوم تا 5/38 درجه تب کند . این امر طبیعی است .

4 – بیمار بعد از عمل به دلیل درد مختصری که شاید هنگام بلع داشته باشد ممکن است کمتر غذا بخورد . لازم است بدانید غذاخوردن باعث می شود زخم سریعتر التیام پیدا کند . لذا بیمار رابه غذا خوردن تشویق نمایید .

5 – بعد از عمل ، بخصوص روزهای پنجم و ششم ممکن است بیمارکمی گوش درد داشته باشد که ناشی از حس دهی مشترک گوش وحلق است وارتباطی به خود گوش ندارد .

6 – از روز دوم به بعد در محل لوزه ها یک قشر خاکستری ایجاد میشود . این قشر خاکستری لخته فیبرین است و قسمتی از روند التیامی است. کسانی که به این مسئله آگاه نباشند ممکن است به غلط آنرا چرک بپندارند .

7 – بوی بد دهان تا چند روز بعد از عمل طبیعی است و بدلیل چرک کردن محل عمل نیست .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد