دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

سردردهای میگرنی ازعوارض شایع بیماری ام اس است

سردردهای میگرنی ازعوارض شایع بیماری ام اس است


سردرد در بیماران ام اس شایع است، به طوری که سردرد میگرنی در این بیماران شایعتر از دیگر افراد جامعه است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، منطقه علوم پزشکی تهران، مهدی شیشه گر دستیار تخصصی نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با توجه به افزایش مولتیپل اسکلروزیس(ms) در اصفهان، پژوهشی را به منظور تعیین شیوع سردرد در این بیماران انجام داده است.

این مطالعه به صورت توصیفی، مشاهده‌ای، مقطعی در بیماران مبتلا به ms مراجعه کننده به کلینیک‌های نورولوژی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمه اول سال 1380 انجام شده است. اطلاعات مربوطه توسط پرسشنامه گردآوری شده و سپس توسط نرم افزار spss ورژن 11 مورد آنالیز آماری قرار گرفته است.

از 100 نفر بیمار مورد مطالعه 67 درصد سردرد داشتند که 58 نفر(86،6 درصد) از بیماران زنان بودند. سردرد تنشی در 47،7 درصد و سردرد میگرنی در 34،3 درصد وجود داشت.

از کل بیماران 23 نفر(23درصد) مبتلا به سردرد میگرن بودند. 36 نفر قبل از ابتلا به ms سردرد داشتند که در 52،8 درصد پس از بروز ms تشدید یافته بود.

7 نفر(10،4درصد) از بیماران در شروع ms سردرد داشته‌اند و در 5 نفر از بیماران(6،8درصد) سردرد تنها تظاهر اولیه بیماری ms بوده است و علایم نورولوژیک به فاصله کوتاهی بعد از آن شروع شد.

بر اساس نتایج مطالعه حاضر سردرد در بیماران ام اس شایع است، به طوری که سردرد میگرنی در این بیماران شایعتر از سایر افراد جامعه وجود دارد، لذا با توجه به سردرد در بیماران ام اس تعیین نوع و ارتباط آن با حملات ام اس حایز اهمیت است.

خلاصه این پژوهش در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد