دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

چای سبز ، قهوه - دشمنان سرطان پروستات

بنا بر تحقیقات منتشر شده در مجله فدراسیون انجمن بیولوژی امریکا ، مواد ترکیبی در شراب قرمز و همچنین چای سبز تاثیری مثبت در کاهش رشد سلولهای سرطانی دارند. در این تحقیق نشان داده شده است که چگونه آنتی اکسیدانتهای موجود در شراب قرمز و چای سبز میتواند در ایجاد ترکیباتی که به رشد سلولهای سرطانی کمک میکنند اخلال ایجاد نمایند. این تاثیرات نه تنها در کاهش نه تنها در زمینه سرطان پروستات حائز اهمیت میباشد بلکه در کاهش سرطان روده ، سرطان سینه و سرطان روده نیز ایفای نقش میکنند. محققین بر این امیدند تا با کشف رابطه بین ترکیبات موجود در این خوراکی ها و سرطان بتوانند داروهای موثرتری در مقابله با انواع سرطان ها تولید نمایند.

از سویی از میان مصرف کنندگان قهوه نیز آمار کمتری از ابتلا به سرطان پروستات گزارش گردیده است. بنا بر پژوهش های انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد ، از آنجایی که مواد ترکیبی در قهوه موثر بر انسولین ، گلوکز و هورمون های جنسی در بدن میباشند ، تاثیراتی را در پیشگیری یا کاهش رشد سلولهای سرطان پروستات برای آن میتوان پیش بینی نمود. به اعتقاد دکتر ویلسون مدیر تیم تحقیقی دانشگاه هاروارد ، افرادی که قهوه مصرف مینمایند 60% کمتر از افرادی که اصلاً کافی مصرف نمیکنند در معرض ریسک سرطان پروستات قرار دارند. نتایج پژوهش این تیم تحقیقی بر اساس آزمایشاتی بوده که از سال 1986 تا سال 2006 بر روی 50000 مرد امریکایی انجام پذیرفته است .

سایر عواملی که به منظور کاهش احتمال ابتلا به بیماریهای پروستات رعایت نکات زیر از سوی صاحب نظران مورد تاکید قرار گرفته اند عبارتند از:



ترک دخانیات و کاهش مصرف مشروبات الکی : بر پایه تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا افرادی که مشروب خوار سنگین هستند 2 برابر بیش از افرادی که مشروب خوار معمولی هستند درگیر سرطان پروستات میشوند.

اتخاد برنامه ویژه غذایی : رژیم غذایی پرچربی خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. بر پایه گزارشی که در مجله تغذیه مبنی بر تاثیر رژیم غذایی در پیشگیری از مشکلات پروستات آورده شده است ، رعایت رژیم غذایی حاوی مواد کم چربی و مملو از سبزیجات و میوه ، پرهیز از گوشت قرمز و مواد پر کالری ، استفاده از گل کلم و براکلی ، چای سبز ، سویا ، ویتامین ای ، و دی و به حد اقل رسانیدن مصرف لبنی و کلسیم اضافی ، میتواند نقشی به سزا در کاهش احتمال ابتلا به مشکلات پروستات داشته باشند. گفته شده است که مصرف ماهی نیز به علت دارا بودن امگا 3 احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

تخم کدو که غنی از نظر زینک میباشد مصرف روزانه 3-2 قاشق از آن قویاً توصیه گردیده است.مصرف زیاد گوجه فرنگی همواره درراه حفظ سلامتی پروستات توصیه گردیده است. گوجه فرنگی از آنجایی که حاوی لایکوپین میباشد خصوصاً در فرم پخته شده آن ، سس گوجه فرنگی و یا کنسرو تاثیری بس مهم در پیشگیری از سرطان پروستات دارا میباشد

تحقیقات نشان داده اند گردو سرعت رشد تومورهای سرطانی پروستات را در موشهای آزمایشگاهی کاهش می‌د‌هد . مصرف گردو هم سرعت پیشرفت سرطان پروستات را در موشها کند می‌کند و هم تاثیرات مفیدی روی ژن‌های چندگانه مرتبط با کنترل رشد و متابولیسم تومور دارد.این پژوهش نشان می‌دهد که وقتی موش‌های مبتلا به تومورهای سرطانی پروستات مقادیری گردو مصرف می‌کنند که مصرف آن برای مردها نیز به آسانی و بدون مشکل امکانپذیر است، رشد تومور در آنها کنترل می‌شود

.افزایش دفعات برقراری رابطه جنسی : رابطه جنسی و انزال مکرر میتواند از انباشته شدن عوامل سرطانزا در درون غده پروستات جلوگیری به عمل آورد. البته ثابت گردیده داشتن رابطه جنسی با چندین شریک جنسی متفاوت میتواند سرطان پروستات را در مردان تا 40 درصد افزایش دهد. (به خاطر افزایش ریسک ابتلا به بیماریهای منتقله جنسی)



کاهش تماس با مواد شیمیایی سرطان‌زا در محیط :مانند لاستیک ، کود ، بافتنی ها و نیز کادمیم، که در تهیه برخی آلیاژها و باتری کاربرد دارد که میتواند عامل مستعد کننده و پیشتاز در ایجاد سرطان پروستات باشند و بالاخره

انجام مداوم تمرینات ورزشی

لازم به ذکر است سرطان پروستات دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه در میان مردان است .

علائمی که بروز آنها احتمال سرطان پروستات را مطرح می‌کند عبارتند از:

احساس مکرر نیاز به دفع ادرار به خصوص در شب.

احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن

اشکال در هنگام، شروع و متوقف‌ کردن ادرار یا ادرار ضعیف

خون در ادرار یا منی

درد یا سفتی در کمر، لگن یا ران‌ها

ناتوانى جنسى

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد