دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

موها ی خاکستری

اگرچه ممکن است افراد از مشاهده خاکستری شدن موهای خود ناخرسند شوند، اما دانشمندان با شناسایی فرایندی که موها را خاکستری می کند دریافته اند این موها می تواند مانع ابتلای انسان به سرطان شود.  

 

سلول های موسوم به ملانوسیت‌ها، رنگدانه های مو را تولید می کنند و سلول های بنیادی تعداد این سلول ها را در حد بالا حفظ می نمایند. موها زمانی خاکستری می شوند که تعداد سلول های بنیادی در پیاز مو کاهش یابد.
اکنون “ایمی نیشیمورا” از دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو و همکارانش دلیل این کاهش را در موش ها کشف کرده اند.
زمانی که دانشمندان موش ها را در معرض پرتو و مواد شیمیایی که به دی ان آ آسیب می رساند، قرار دادند، سلول های بنیادی آسیب دیده بطور دائم به ملانوسیت ها تغییر شکل یافتند.

این فرایند در نهایت به کاهش ملانوسیت ها منجر شد و این به معنای آن است که سلول های بنیادی کمتری قادر به حفظ تعداد زیاد ذخیره ملانوسیت ها هستند.  موش ها نیز خاکستری شدند.

گروه تحقیقاتی نیشیمورا می گوید، همین فرایند موجب کاهش سلول های بنیادی در پیاز موی افراد مسن می شود به ویژه آنکه با بالا رفتن سن، آسیب دی ان آ نیز بیشتر می شود.
“دیوید فیشر” محقق سرطان در دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: چنین فرایندهایی می تواند ما را از ابتلا به سرطان حفظ کند. این فرایند مانع از تکثیر سلول های بنیادی که دچار آسیب دی ان آ شده اند، می شود.
یک تاثیر مفید احتمالی این فرایند حذف سلول های بالقوه خطرناکی است که احتمالا حاوی قابلیت های پیش سرطانی هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد