دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

نکاتی مهم در مورد بهداشت پوست

برای پیشگیری از عوارض پوستی توجه به رعایت اصول بهداشتی دارای اهمیت خاصی دارد . مانند استحمام روزانه، توجه به رژیم غذایی صحیح و مناسب سن ، اجتناب از پوشیدن لباسهائی با الیاف مصنوعی ، پیشگیری از خستگی جسمی و روحی ، پرداختن به ورزش و تفریح در هوای پاک و دور از آلودگی های شهر و اجتناب ازپوشیدن کفش های تنگ و نوک باریک .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، یرای آنکه بتوانید به بهترین وجه از پوست خود مراقبت کنید لازم است ابتدا نوع آن را تشخیص دهید. نوع پوست شما به میزان تولید چربی بستگی دارد. ژن، رژیم، عوامل استرس زا، دارو و حتی مراقبت های پوستی روی تولید چربی پوست موثر می باشند.

برای اینکه نوع پوست خود را تشخیص دهید از خودتان تست پوست بگیرید. برای اینکار صورت را شسته و به آرامی خشک کنید سپس مقداری کاغذ نازک یا دستمال مخصوص پاک کردن شیشه عینک برداشته و روی نقاط مختلف صورت فشار دهید.

اگر پوست شما “چرب” باشد کاغذ خواهد چسبید نقاط چرب را برداشته و آن قسمت را پاک می کند. اگر کاغذ نچسبید یا هیچ نقطه چربی را جمع نکرد پوست شما “خشک” است. اگر کاغذ در نقطه T-Zone (پیشانی، بینی . چانه) چسبید پس شما پوست “مختلط” (نرمال) دارید. حدود ۷۰% خانم ها پوست مختلط دارند.

نکاتی مهم در مورد بهداشت پوست :

-از خستگی زیاد، کم خوابی ، استرس و عصبانیت بپرهیزیم.
-از اخم کردن ، انداختن چین و چروک و کشیدن پوست صورت خودداری کنیم.
-هنگام حرف زدن و فکر کردن به عضلات صورت فشار نیاوریم.
-اگر هنگام نگرانی ، هیجان ، تفکر و … عضلات چهره را به شکل خاصی تغییر داده‏ایم ، به محض آن که متوجه شدیم ، وضع عادی به صورت خود بدهیم.
-آشامیدن 8-5 لیوان آب در طول روز باعث شفاف شدن پوست شده ، سموم را از بدن دفع می‏کند.
-از مواد غذایی سرشار از ویتامین ، غذاهای کم چرب و تازه، میوه ، سبزی و لبنیات استفاده کنیم.
-افزایش و کاهش متناوب وزن ، اثر نامطلوبی بر پوست خواهد داشت، بنابراین مراقب وزن خود باشیم.
-از لوازم آرایشی  بدلیل اختلال در فعالیتهای طبیعی پوست کمتر استفاده کنیم.
-اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، موثرترین عامل در ایجاد پیری و لک‏های پوستی است.
-هرگز بدون استفاده از کرم‏های ضد آفتاب متناسب با نوع پوست خود و با) SPF  ضریب محافظت در برابر آفتاب ) بالای 15 در معرض تابش نور آفتاب قرار نگیریم، زیرا باعث ایجاد مشکلات پوستی از جمله خشکی پوست ، سوختگی و سرطان پوست می‏شود.
-هر نوع ضدآفتاب با هر ) SPF  ضریب محافظت در برابر آفتاب )  ، بیشتر از سه ساعت روی پوست موثر نیست و باید بعد از 3 ساعت مجدداً استفاده کنیم
-بیشترین مقدار اشعه خورشید در فاصله زمانی 10 صبح تا 3 بعدازظهر به زمین می‏رسد. بهتر است در این فاصله زمانی از قرار گرفتن مستقیم در برابر اشعه آفتاب خودداری کنیم.
-برای حفاظت کامل پوست در برابر تشعشات مضر نور خورشید، علاوه بر مصرف کرم های ضد آفتاب از پوشش‏هایی مانند کلاه ، لباسهای آستین دار و دستکش استفاده کنیم.
-در صورت داشتن پوستی چرب، هرگز بدون مشورت با پزشک یا متخصص پوست از هر صابونی برای شستن صورت خود استفاده نکنیم زیرا صابون‏هایی که مواد قلیایی بالایی دارند می‏توانند سبب آسیب شدید پوستی شوند.
-گرد و غبار و دودی که در پایان روز روی پوست می‏نشیند  هر شب با کمک مواد پاک کننده کاملاً تمیز کنیم و سپس  کرم مرطوب کننده مصرف نماییم.
-در صورت بروز هرگونه تغییر در شکل و قوام پوست و خال‏های پوستی ، بلافاصله به متخصص پوست مراجعه کنیم.
-بعد از سن 30 سالگی، برای جلوگیری از پیدایش تغییرات سنی غیرقابل برگشت، حتماً از کرم‏های مناسب و حافظ قوام پوست صورت و دور چشم و لب استفاده کنیم.
-فقط از محصولات آرایشی _ بهداشتی شناخته شده و معتبر استفاده کنیم
-در صورت حساسیت وخارش پوست بدنبال مصرف محصولات آرایشی _ بهداشتی ، مصرف آن را متوقف نماییم و از محصول ملایم‏تری ( با توصیه پزشک) استفاه کنیم.
-هرگز بدون شستن آرایش صورت به رختخواب نرویم، زیرا خوابیدن با صورت آرایش کرده، علاوه بر فشار بر پوست و پیری زودرس سبب پف آلود نمودن پوست صورت در صبح روز بعد نیز می‏شود.
-بعد از تعریق و انجام فعالیت‏های ورزشی حتماً استحمام کنیم، تا چربی، مواد سمی و دفعی ناشی از تعریق پوست شسته شوند و سپس از یک مرطوب کننده مناسب برای بازگرداندن رطوبت به پوست استفاده کنیم،
-در صورت داشتن پوست خشک ، بهتر است از کرم‏های چرب کننده نیز استفاده نمایید.
-برای انجام اعمال جراحی و زیبایی، به پزشک متخصص مراجعه کنیم و از مراجعه به افراد غیر متخصص بپرهیزیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد