دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

دکتر اینترنتی

مطالب متنوع پزشکی و آموزشی

عوارض دارو بیهوشی هالوتان بر کبد

158634

بخوانید در دانشنامه سلامت در مورد داروی بیهوشی هالوتان و اثرات آن بر کبد و عوارضی که این دارو بر بیماران دارد .


استفاده از داروی بیهوشی هالوتان علاوه بر عوارضی که برای بیمار دارد، سلامت پرسنل اتاق عمل را نیز تهدید می کند و همین مسئله منجر به این امر شده که دست اندرکاران و متخصصین بیهوشی، نسبت به حذف این دارو از لیست داروهای مصرفی اقدام کنند.
“هالوتان” که یک نوع داروی تبخیری بیهوشی است، به خاطر عوارض جانبی که دارد از لیست داروهای مصرفی کشورهای مختلف دنیا حذف شده اما استفاده از این ماده بیهوشی همچنان در برخی از مراکز درمانی کشورمان متداول است و همین مسئله تا حدود زیادی موجبات نگرانی دست اندرکاران امر سلامت را فراهم آورده است.

به گفته دکتر محمد مهدی قیامت، رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، استفاده از این دارو در جراحی های قلب، خطراتی به همراه دارد که می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

وی در عین حال از انجام عمل جراحی به واسطه استفاده از این ماده بیهوشی در برخی مراکز درمانی خبر می دهد و می گوید: واقعیت امر این است که نمی توان عمل جراحی تنها به این دلیل انجام نداد، چون داروی بیهوشی دیگری برای استفاده آنها وجود ندارد.

قیامت در خصوص اینکه چرا به رغم اطلاع همگان از عوارض این دارو، اما استفاده از آن همچنان در برخی مراکز درمانی متدوال است، به عدم همکاری وزارت رفاه در این قضیه اشاره می کند و می افزاید: وجود دور تسلسل در وزارت رفاه باعث شده که وقت رسیدگی به مشکلات در این وزارتخانه وجود نداشته باشد.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، در عین حال از همکاری مسئولان وزارت بهداشت در حذف این ماده بیهوشی از لیست داروهای مصرفی در کشور، قداردانی می کند و می گوید: خوشبختانه روند مطلوبی در خصوص حذف داروی بیهوشی هالوتان از اتاق های عمل، دنبال می شود که رضایت خاطر متخصصین بیهوشی را فراهم آورده است.

قیامت تاکید می کند: در صورتی که وزارت رفاه داروهای جایگزین هالوتان را در فهرست بیمه بیاورد، حذف این دارو از اتاق های عمل در بیمارستانهای بخش دولتی سریع تر صورت می گیرد.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، اوائل تیر ماه گذشته در خصوص میزان مصرف داروی هالوتان، گفته بود که 95 درصد مصرف اتاق های عمل در کشور، از این ماده بیهوشی است.

به گفته وی در حال حاضر این میزان به حدود 5 درصد کاهش یافته که می تواند یک موفقیت در حوزه نظام سلامت به حساب بیاید.

قیامت با تاکید بر اینکه 20 درصد بیمارانی که با داروی هالوتان در اتاق عمل بیهوش می ‌شوند، دچار عوارض کبدی می شوند، افزود: استفاده از این دارو علاوه بر اینکه برای بیمار مضر است، سلامت پرسنل اتاق عمل را تهدید می کند و عارضه به همراه دارد.

با توجه به عووارضی که این دارو دارد بهتر است آن را از داروهای بیهوشی حذف کنید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد